måndag 18 maj 2009

My story

Min smycketillverkning tog ett stort språng framåt juni-08, då jag via en dåvarande arbetskamrat fick köpa upp hennes mormors hela lager av stenar, pärlor osv. Mormoderns syster hade startat och ägt smyckesföretaget Crossing Arrows, med säte både i USA och Sverige på -70: talet. Mycket av det material kommer från detta företal då systern sålde företaget på -80: talet och damen jag köpte sakerna av hade arbetat som bl.a. försäljare för systern. Det är därför jag har så ovanliga material som koraller och ostronskal mm. i mina smycken.
Men redan för 2,5 år sedan gjorde jag egna smycken, främst i halvädelsten och sötvattenspärlor. Då använde jag dem själv och gav då och då bort i gåvor till släkt och vänner. Mina smycken väckte intresse även hos arbetskamraterna som snart beställde och köpte dessa handgjorda smycken till sig själva eller som gåvor.
Jag fick lust att göra fler smycken och köpte mer material och böcker inom ämnet, samtidig tog jag namnet SUSSI´S DESIGN.
Det finns många handböcker som jag rekomenderar nybörjare att framför allt läsa och studera innan man börjar sin smycketillverkning för att få enkla tips och råd.
Själva hantverket och designen är min största behållning. Jag kan inte påstå att jag tjänar några stora pengar på min hobby, men det är inte heller min tanke med verksamheten, utan bara en del av tjusningen – att någon tycker om smycket och vill köpa det… jag blir lika glad varje gång och önskar min kund lycka till med sitt nya smycke.
Sommaren -08 var också första året jag sålde mina smycken på torg och marknader. Första marknaden var på Rendezvous på High Chaparral i juni, vilken hitt, dessutom var jag utklädd till indian. Under hösten och vintern har jag haft "Smyckemöte", min variant på s.k. "symöten". Bilder finns från Rendezvous på High Chaparral samt på torghandel och mina smyckemöten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar